PAGES_nashim.jpg
dr banner

הפרעות קשב וריכוז


  • ADHD- Attention Deficit Hyperactivity Disorder
  • (ADD) – מונח ששימש בעבר לתיאור הפרעת קשב ללא היפראקטיביות

הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה נוירו-התפתחותית המצויה ב- 5-10% מהאוכלוסייה, והשכיחות רק הולכת ועולה, קרוב לוודאי שגם בגלל מודעות יתר ואבחון יתר. הפרעת הקשב והריכוז מתפתחת במהלך חמש השנים הראשונות ואינה חולפת עם הגיל.


אבחון קשב וריכוז - סימנים ראשונים:

  • קשיי קשב וריכוז
  • היפראקטיביות (פעלתנות יתר)
  • אימפולסיביות

לצורך אבחנה אפשר גם קיום בו-זמני של חלק מהתסמינים.

בעולם העכשווי, מושגים של הפרעת קשב וריכוז והפרעת למידה הם מקובלים מאוד, והאבחנה חשובה הן משם הצורך בטיפול והן לצורך השגת הקלות במבחנים. אין קשר בין התופעות השונות למרות שיכולות להופיע באותו הילד, ובהפרעת קשב אין הכוונה ללקויות הלמידה המקובלות: דיסלקציה (הפרעת דיבור), דיסגרפיה (הפרעת כתיבה) ודיסקלקוליה (הפרעת חישוב) אך יותר ויותר חוקרים ומאבחנים כוללים גם אותה בתחום לקויות הלמידה.
מובן שבנוסף לעניין הלמידה הפרעת הקשב בעלת פוטנציאל הפרעה והשפעה על כל תחומי החיים (עבודה, משפחה, יחסים בין אישיים).

מתי ניתן לשים לב להפרעות קשב וריכוז:

ההורים שמים לב להפרעת הקשב והריכוז בשנה-שנתיים האחרונות של גן הילדים ולעתים קרובות רק בשנות בי"ס הראשונות, כאשר לרוב לא הם ששמים לב אלא הגננת או המורה מפנות את תשומת ליבם.

במאמר מוסגר נציין כי יש גננות/מורות שיש להן אינטרס מובהק להביא להגזמה באבחנות ובמספר הילדים אשר בטיפול תרופתי (ריטלין או קונצרטה) בכיתה, כי כך קל הרבה יותר ליצור שקט מלאכותי ע"י דיכוי האלמנטים ההיפראקטיביים.

ההפרעה מתבטאת לרוב בתקופת הגן, אך ניתן להבחין בתסמינים גם מתחת לגיל שלוש. חשוב לשים לב שלצד התסמינים יכולה להתפתח תחלואה נלווית וישנן השלכות משניות לתסמינים. כל אלו מחייבים טיפול, וככל שיתחיל מוקדם יותר, כן יש סיכוי רב יותר להפחתה משמעותית בתופעות הנילוות, בעתיד.

 
Share
yellow-ch
coupon banner
logo
קל לשמור קשר עם מיבאלה
mailyoutubefbtwitter
03.6007077