פסיכולוגיה התפתחותית
פסיכולוגיה התפתחותית חוקרת את שינוי ההתנהגות של האדם לאורך החיים, לצד ההתפתחות הגופנית, הקוגניטיבית, הרגשית, החברתית, השפתית והתקשורתית.
תחומי הטיפול:
ככלל, הפנייה לפסיכולוג ההתפתחותי נעשית עצמאית, על ידי ההורים, או באמצעות הפנייה של גורם רפואי, לאבחון.המקרים בהם מומלץ לפנות לפסיכולוג התפתחותי הם:
• איחור שפתי כללי
• איחור שפתי ממוקד
• איחור מוטורי
• חשד לבעיות קשב וריכוז
• חשד לבעיות תקשורת
• קשיים רגשיים
• קשיים התנהגותיים
• קשיים חברתיים
• קשיים בוויסות
• הערכת תפקוד של ילדים עם תסמונות שונות
• בעיות תוך משפחתיות (גירושין, יחסי אחים, קשר עם הורים)
• טראומה
• בחינת השמה במסגרת מתאימה ובמעבר לבית הספר
האבחון:
האבחון וההערכה נגזרים מסיבת הפנייה לפסיכולוג ההתפתחותיהערכה פסיכולוגית התפתחותית – אבחון לתינוקות ופעוטות מגיל לידה ועד גיל שלוש המעריך את ההתפתחות ביחס לנורמה המצופה מהגיל. האבחון בוחן את מכלול תחומי ההתפתחות ובהם המוטורי, התקשורתי, השפתי, התפיסתי והרגשי של הילד, על מנת לקבוע אם קיים עיכוב התפתחותי או שההתפתחות תקינה לגילו. אם האבחון יצביע על עיכוב התפתחותי, הילד יופנה להערכה של טיפול פרא-רפואי מתאים.
אבחון פסיכולוגי לילדי הגן – אבחון לילדים מגיל שלוש ועד הכניסה לכיתה א'. הערכה של התפקודים הקוגניטייבים והרגשיים הילד, על מנת לברר את מקור הקשיים ובניית תוכנית חינוכית-טיפולית עבורו. האבחון מסייע בקביעת המסגרת המתאימה לילד (גן משולב, שפתי, טיפולי או תקשורתי) והאם יש צורך להשאירו שנה נוספת בגן חובה או שניתן לוותר על השנה.
אבחון פסיכו-דידקטי משולב – האבחון משלב בין האבחון הפסיכולוגי למבחנים דידקטיים ונוירו-פסיכולוגיים. במהלך האבחון נבדקות היכולות הקוגניטיביות של הילד, רמת האינטליגנציה, עולמו הרגשי, כישורי ההתארגנות שלו, יכולות שפתיות, גרפו-מוטוריות, קשב וריכוז, קריאה, כתיבה וחשבון. האבחון מאפשר לקבוע את היכולות והקשיים המשפיעים על התפקוד הלימודי של הילד, לאיתור מקורות הקושי הלימודיים והתפקודיים, לאבחון לקויות למידה ומתן המלצות לעזרה בבית הספר ובבית.
הטיפול:
הטיפול מתייחס למכלול הבעיות ההתנהגותיות, החברתיות והנפשיות של הילד, תוך ליווי והדרכה של ההורים במהלך הטיפול.אפשרויות הטיפול:
טיפול פרטני
טיפול דיאדי
טיפול משפחתי
הדרכה להורים